Nu får ni hjälpa mig. När jag hämtade Iggy idag säger hans fröken att hon tycker att vi ska sluta med lunchen de serverar på dagis (man får betala extra för att de ska få lunch) och istället skicka med honom lunch hemifrån. Anledningen, han äter inte lunchen som serveras. I början åt han jättebra (enligt fröken) vilket jag inte riktigt trodde på eftersom han är så kräsen annars men jag lät det va, vad kunde jag göra? Kunde ju inte gärna hänga i fönstret och glo för att se om han åt eller inte, så jag valde att tro henne. Nu säger hon att han plötsligt slutat trots att hon försöker och försöker. Min teori här är att han äter väl när han är hungrig (jag försöker va lite tuff nu som ni märker), att han nångång måste lära sig och att det nog släpper snart. Han kan ju inte äta korv hela livet. Han får lära sig att äta det som serveras helt enkelt, annars får han vara utan, jag kan inte laga hans special mat hela livet.
Igår åt han inte så mycket lunch men han vräkte i sig på kvällen då istället och ja han vaknade mitt i natten och ville ha en bottle (lite svårt att förstå när han blandar språken men till slut förstod jag).
Så dilemmat är, ska jag va hård och låta han gå utan lunch då om det inte passar (jag lagar ingen lunch när han kommer hem utan får mellanmål när han vaknar), eller börja skicka med honom det jag vet att han äter? Det är ganska många timmar från morgon till eftermiddag utan mat (han får ett litet mellanmål innan lunch också). Jag vill ju inte att han ska börja äta flaska på natten igen heller.
Jag känner i magen hur jag vill göra men nu vill jag höra lite hur ni tycker? Hur resonerar ni med era barn? Hjälp!!
2 kommentarer:
Svårt.. inget av barnen är storätare och ingen går att tvinga i mat. Det är inte för att de ogillar smak utan tvärtom tycker de ofta ny mat är god, de väljer bort sådant som inte smakar. På dagis har de alltid ätit med god aptit (mycket missnöjd med att min mat inte är mest efterfrågad…) men nu i skolan äter Lily men Majken äter inte alltid fast hon är så stor så då tar hon en salladstallrik istället.
Jag tycker det är en bra princip att alla i familjen äter samma mat och så får man som vuxen acceptera att varje måltid inte är vad man hade valt. Det är svårt att få någon att äta varierat när man som vuxen får äta det man gillar men kräver att barnen ska äta det som serveras. Samtidigt så går det att slippa äta falukorv varje dag om man serverar maten så att man själv kan välja som ska ligga på tallriken. Ex ceasar- eller räksallad får serveras varje råvara och sås för sig. Om resultatet blir att barnen äter räkor med ost och sås så är det väl okej? Och det är väl helt okej om det finns några bitar korv till den som vill ha också?
Ett annat ganska vanligt alternativ är att ha något på bordet som barnen verkligen gillar. Det får man bara äta om man ätit av något annat. Ex "ät upp den här lilla potatisen och köttbiten så får du sen äta mozzarella". Det har inte fungerat på mina tjuriga barn men verkar fungera bra för många.
Grönsaker är mest poppis innan maten och gärna med dipp. Morötter, broccoli, paprika och så någon sås på gräddfil och vitlök.
Vara med och välja mat i kokbok och laga mat har åtminstone fått Majken att utöka sin matsedel rejält.
Men jag hade nog gjort som du lutar åt d v s sagt att han får äta det som dagis serverar.
Mat och framförallt vissa smaker brukar bli väldigt äckliga när man håller på att bli förkyld och en del medicin ger en tråkig bismak i munnen. Det kan ju faktiskt vara så att en del saker smakar väldigt illa i perioder eller att man tappar smaken väldigt länge efter en förkylning. Ni kanske kan fråga någon vuxen med astma om det påverkar aptit och smak?
Kram
Jag hade nog också valt att fortsätta med maten på förskolan. I Sverige brukar vi säga att det är få barn som svälter för att de inte gillar/ äter maten på skolan och förskolan. På ngt sätt så tror jag barn så småningom accepterar vad som serveras och förhoppningsvis lär sig att prova nya rätter. Jag tvingar aldrig i barn mat , man vinner liksom ingenting på det i längden. Däremot brukar jag säga att barnen kan smaka en tugga eller två för att sedan kunna bedöma om de tycker om eller inte. Det är ganska känsligt med mat man måste vara försiktig så det inte blir den motsatta effekt man vill ha.
Kram
Skicka en kommentar